Bandpromotie: geen vak apart!

Ingedoor Inge van Asseldonk

Als stagiaire communicatie bij Groep5700 hoef ik me nooit te vervelen. Naast mijn eigen project lever ik bijdragen voor veel verschillende type klanten. Leuk en dynamisch, maar vooral erg leerzaam. Ook voor andere activiteiten in mijn leven.

Mini-Groep5700
Ik ben leadzangeres in een coverband. Ruim een half jaar terug zijn we met de band een traject begonnen waarin we de naam en het repertoire aanpasten. Sinds 27 september heten we officieel Prezz. En wie had ooit gedacht dat mijn bijdrage voor de band zoveel raakvlakken zou krijgen met mijn studie Communicatie? Waar ik bij Groep5700 te maken heb met bijvoorbeeld strategieën, Social Media de organisatie van evenementen, was het bij Prezz precies hetzelfde liedje. Uiteindelijk is een band net een echt bedrijf, met producten (optredens) en klanten (het publiek). We moesten kernwaarden beschrijven, er moesten een logo en promotiefoto’s komen, er moest een website gemaakt worden, alles moest gepromoot worden via Facebook,  Twitter en Youtube, maar ook met offline middelen zoals flyers en posters. En tot slot moest Prezz gelanceerd worden met een spetterende showcase. Zo functioneerde ik als een soort mini-Groep5700 om alle communicatie rondom Prezz te regelen. Iets waar ik heel veel energie van kreeg: voor mij een bevestiging dat ik nergens zo graag zou willen werken, als in de communicatiewereld.

Computers die stinken naar bier
Een band en een bedrijf hebben dus veel raakvlakken. Producten, klanten en eindeloze vergaderingen, alleen noemen wij dat repetities. De verschillen zijn er natuurlijk ook. Wat nou als een bedrijf zou opereren als een band? Dan zou innovatie geen probleem zijn: gewoon een paar nieuwe songs kiezen, instuderen en klaar. Daarnaast zou er vooral ’s avonds en ’s nachts gewerkt worden en alle computers en apparatuur zouden plakken en stinken van het bier. En wat nou als een band zich zou gedragen als een bedrijf? Dan zou er eerst uitvoerig onderzoek gedaan worden naar de ROI, voordat een nieuw nummer in het repertoire opgenomen wordt. En worden de gestelde targets voor het jaar niet gehaald? Dan vliegt er gewoon een bandlid uit.

Best of both worlds
Hoe dan ook, ik ben de koning te rijk dat ik de ‘best of both worlds’ meekrijg. Deze zangeres met communicatieskills geniet met volle teugen van deze leerzame periode!

Dit bericht werd geplaatst in Communicatie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

