Zoekmachinemarketing nieuwe stijl

Perry Vermeulen van Groep5700door Perry Vermeulen

Bij Groep5700 krijgen we regelmatig dezelfde vraag van klanten: hoe kom ik hoger in Google? Laat ik in deze blog eens uitleggen dat dit anno 2013 allang geen kwestie meer is van louter het gebruiken van sleutelwoorden in je teksten en de zogeheten metatags in de broncode. Google wordt slimmer, gelukkig, en hogerop komen vraagt tegenwoordig meer. Voornamelijk: het structureel aandacht geven aan je content.

Ik weet nog goed dat ik, eind 20e eeuw, begon met het maken van websites. In die tijd kwam je al vrij hoog als je in de broncode woorden als ‘sex’ en ‘Britney Spears’ zette. Hele andere tijden! Later kwam er ook een tijd dat ik steeds vaker Google-vriendelijke teksten onder ogen kreeg: ze lazen voor geen meter, maar okee, ze waren wel geoptimaliseerd voor de zoekmachine. Een flauw voorbeeld: “Bakker Janssen is een bakker die al twintig jaar brood bakt omdat brood bakken nu eenmaal in de genen zit van Bakker Janssen, dé bakker in de regio Helmond.” Herkent u ze ook, dit soort gedrochten? Natuurlijk, een tekst moet zoekmachinevriendelijk zijn. Sleutelwoorden moeten nog steeds gebruikt worden, maar houd het in balans! Ik adviseerde laatst een rijschoolhouder om op zijn homepage tenminste het woord ‘Helmond’ te gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat die plaatsnaam in iedere zin moet voorkomen!

Nieuwe stijl
Google heeft onlangs een compleet nieuwe motor ingebouwd onder de naam Hummingbird. Een slimme machine die vooral kijkt naar de relevantie van je aangeboden content. Hummingbird filtert moeiteloos alles wat als irrelevant wordt aangemerkt. En wat is volgens Google relevant? “Unieke, kwalitatief hoogstaande content is (dynamische) content die lezers willen gebruiken en delen.”

Site realiseren en achterover leunen is zóóó 1998
We weten natuurlijk allemaal wel dat die tijd voorbij is, de tijd waarbij we een site bouwden en vervolgens rustig achterover konden leunen. Tegenwoordig loont het om doelgroepen te blijven voeden met goede, bruikbare content: goede tips bijvoorbeeld. Bakker Janssen, uit het vorige voorbeeld, zou kunnen bouwen aan sympathie en autoriteit, door af en toe een recept te delen of dé tip voor het ideale moederdagontbijt. Hij zou ze kunnen posten in een blog, of op Facebook, of in videovorm op YouTube. Uiteindelijk gaan die cadeautjes hem wat opleveren – zeker is dat Google dergelijke sociale elementen enorm waardeert.

Kortom
Terugkomend op de vraag waarmee ik begon: hoe kom ik hogerop in Google? Je kunt geld uitgeven voor het zogeheten Search Engine Advertising (SEA, betaald adverteren), maar laat ik het in deze blog even houden op Search Engine Optimization (SEO, zonder kosten hogerop werken aan je positie).

  1. Zorg voor een goede basis: een optimale, verzorgde broncode.
  2. Zorg voor goede basiscontent: optimale teksten, afbeeldingen met o.a. een goede bestandsnaam (niet naamloos2.jpg uploaden maar bijv. ‘communicatietip-groep5700.jpg’) en een alt-waarde (ga maar met de muis over de kleine foto hierboven).
  3. Zorg voor een goede linkstrategie, zowel intern als extern. Een verwijzing vanuit een andere website (extern) levert bijvoorbeeld waardering op van Google.
  4. Blijf dynamische content publiceren. Borg in de organisatie dat dit op regelmatige basis wordt gedaan. Relevante blogs, nieuwe afbeeldingen, leuke filmpjes, verwijzingen op Twitter, tips op Facebooks, et cetera. Doe niet teveel (of integreer het gefaseerd): zorg dat de organisatie het kan blijven bijhouden.
  5. Heb geduld: je staat niet van de een op de andere dag op nummer 1.

Wil je meer weten? Of misschien hulp krijgen bij het produceren van relevante content? Laat het ons gerust weten!

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Collega Perry, Communicatie, Online communicatie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s