Dialect: luister ernaar nu het nog kan

Marloes Smitsdoor Marloes van der Loo

Gisteravond was de uitzending van het TV-programma NTR Academie op Nederland 2 met lokaal taalkundig icoon Wim Daniëls. Daniëls nam zijn kijkers mee door zijn geboortedorp Aarle-Rixtel en vertelde over het verdwijnen van het dialect en de zin én onzin van de Nederlandse taalregels.

Net als Wim Daniëls ben ik opgegroeid in Aarle-Rixtel. Waar ik met ons opa nog met een heerlijk plat accent en Alese woorden communiceer. Waar ik tijdens mijn dagelijkse wandelroute van mijn huis naar kantoor (lees: twee straten) nog minimaal drie keer mijn hand opsteek om goeiendag te zeggen, want ja… iedereen kent elkaar toch?! Waar ik volgens ons moeders recept lekkere streuf bak. En waar het uitsteken van de ertschalle in de tuin momenteel een wekelijkse activiteit is, want ‘dieje rotdinger blieve trugkomme’.

Aan het einde van de aflevering vertelde Daniels over de reden van het verdwijnen van ons dialect. Dialect werd gezien als iets van de lagere klassen: mensen die slim waren spraken beschaafd Nederlands en zelfs de leraren gaven je een lager punt als je dialect sprak. Eigenlijk moet je binnen de grenzen van het eigen dorp blijven om het dialect te behouden. Maar ook al woon je én werk je in Aarle-Rixtel, invloeden van buitenaf zorgen ervoor dat je je taal toch aanpast. Onder andere Radio en TV zorg(d)en ervoor dat het dialect verdwijnt. Goed om te weten – ik weet wat ik moet doen! Gelukkig maar dat ik op Facebook zag dat het programma werd uitgezonden, anders had ik het moeten missen.

Kijk hier terug naar NTR Academie!

Dit bericht werd geplaatst in Collega Marloes, Taal. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

