Van communicatiedeskundige naar interieurverzorgster

IMG_3093door Carmen Coolen

Mijn stage bij Groep5700 zit erop. Dit betekent niet dat ik de komende weken niks uitvoer. Al die lieve opa’s en oma’s kunnen mijn hulp in het huishouden goed gebruiken. Of ik het erg vind om te poetsen? Nee, absoluut niet. De mensen zijn dankbaar en het poetsen zelf valt over het algemeen reuze mee. Alhoewel… Af en toe kom ik merkwaardige dingen tegen.

gebitLekker kun je het niet noemen, het moment dat je nietsvermoedend een bakje oppakt om schoon te maken en er allemaal kunstgebitwater over je hand klotst. Met welke reden legt iemand op deze manier op deze plaats een kunstgebit weg? Als ik dit terugkoppel naar de communicatietheorie (wat misschien een beetje vergezocht is), schieten mij een paar grappige gedachten te binnen. Stel je eens voor dat deze oma haar kunstgebit in een bakje overvol reinigingsmiddel op de rand van de wasbak heeft gelegd, met de intentie mij iets te vertellen. Welke boodschap wil ze zenden en welke betekenis geef ik aan die boodschap?

Misschien wil ze wel dat ik haar spullen laat staan waar ze staan en zorgt ze er zo voor dat ik de volgende keer beter nadenk voordat ik iets oppak. Of wil ze me laten merken dat ze mij alles behalve aardig vindt en hoopt dat ik stop met dit werk. Maar wellicht wil ze dat ik een blog over haar schrijf. Nou, dan is haar dat mooi gelukt. Maar goed, ik weet nog steeds niet welke betekenis ik aan het vieze bakje met inhoud moet geven. Daarom ga ik er maar vanuit dat de vrouw haar gebitje er zonder enige intentie heeft neergelegd en ik dus niet hoef uit te gaan van een boodschap. Laat die betekenis dan ook maar zitten (ook al heb ik in principe al betekenis gegeven door een blog te schrijven). Snap je het nog?

Genoeg over de betekenisgeving aan een kunstgebit. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat iedereen op veel verschillende manieren betekenis kan geven aan dingen. We kunnen door onze betekenissen heen vaak niet meer de betekenissen zien die anderen geven. Een cruciaal punt in de communicatiewereld en zeker een om bij stil te staan.

Ik wil iedereen bedanken voor mijn fijne tijd bij Groep5700!

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

