Crisis, de mooiste tijd van mijn leven

mzijpdoor Marcel Zijp

Volgens Wikipedia betekent crisis “een noodsituatie waarbij het functioneren van een stelsel ernstig verstoord raakt”. Het stelsel ernstig verstoord? Is dat dan waar we nu zitten? We gaan nog op vakantie, hebben nog iedere dag te eten, de jongens gaan naar school… Ik stel me de vraag – is het dan echt zo erg?  Ik lees verder: “… dan spreekt men over noodtoestand en ramp”.

De Griekse betekenis van crisis, volgens diezelfde pagina: “scheiden, schiften, onderscheiden, beslissen, beslechten, richten en oordelen”. Dus crisis is een moment van de waarheid, “… waarop een beslissing moet worden genomen die van grote invloed is op de toekomst”. Pfff… Er is geloof ik nog tijd, dus nog geen sprake van ramp of een noodtoestand.

De toekomst bepaal je buiten, in de markt. Uiteindelijk levert tijd en geld investeren in tien procent meer marge altijd nog meer op, dan tien procent snijden in kosten.

Misschien is crisis wel de oplossing:

  1. Alle collega’s beseffen nu dat het echt ergens om gaat, om niet in ramp of noodtoestand terecht te komen. Kennis zit bij de mensen. Maar nu is iedereen bereid om kennis te delen en gemotiveerd om mee te denken over de richting.
  2. Dit is het beste moment om verandering doorgevoerd te krijgen. Iedereen wil, zolang maar duidelijk is waar we naartoe gaan bewegen.
  3. Promotiebudgetten worden teruggeschroefd. Dus een beetje gerichter dan de concurrent uitgeven is al genoeg om het marktaandeel te vergoten. Effectief inzetten van de promotiebudgetten.
  4. De concurrent kopen was nog nooit zo goedkoop. Dit is het moment om rond te kijken en je strategische positie in de markt te versterken.

De markt verandert, en de organisatie moet anticiperen. Het is nooit anders geweest. Gebruik de tijd goed…

Anders denken, de mooiste tijd voor een marketeer.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Collega Marcel, Marketing. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s