Die witte rook – tijd voor iets nieuws!

IMG_3093door Carmen Coolen

Een grappige vergelijking van foto’s, donderdag in de media. Het volk in 2005, bij de inhuldiging van paus Benedictus XVI en acht jaar later hetzelfde volle plein bij dezelfde ceremonie. Nu met Franciscus I. Het grote verschil? De duizenden smartphones die in de lucht werden gehouden. Er is veel veranderd de afgelopen jaren. Gaan de paus en zijn gevolg ook met de tijd mee?

Woensdag 13 maart, eindelijk is het zover. Terwijl ik een lekker stukje MonChou taart eet op oma’s verjaardag kijk ik naar de tv. Het Sint Pietersplein in Rome is, zo zie ik, afgeladen met publiek. Oma zet de tv wat harder. Mensen kijken vol verwachting naar boven, hopend de witte pluim rook te zien verschijnen uit de schoorsteen boven de Sixtijnse Kapel. Oma speculeert over wie de nieuwe Paus wordt en even later slaakt ze een kreet: “Witte rook!” Mensen op het Sint Pietersplein beginnen te juichen, bidden, zwaaien of huilen. De nieuwe Paus is de Argentijnse jezuïet, Jorge Mario Bergoglio, vanaf nu Paus Franciscus I. Hij is pas 76 jaar! Volgende maand staat Rome vast weer omhoog te kijken, onze melkmuil Paus Franciscus uitzwaaiend bij de crypten van de St. Pietersbasiliek.

Waarom wordt er tegenwoordig nog gebruik gemaakt van zwarte en witte rook? We hebben tegenwoordig zoveel moderne communicatiemiddelen om boodschappen naar buiten te brengen; waarom dan elke keer die rook? Na een traditie die al acht eeuwen duurt lijkt mij het toch tijd worden voor een minder archaïsch middel. En eigenlijk laat de Rooms-katholieke kerk ook zelf steeds vaker zien dat de tijden zijn veranderd. De Paus Twittert, treedt af vanwege afnemende gezondheid daar waar ze voorheen vaak in het ambt stierven, en hij maakt sinds een aantal decennia gebruik van de enige echte pausmobiel. Ook de keuze voor onze nieuwe Paus Franciscus is een vernieuwing. Italiaanse krantenkoppen melden: “De nieuwe kerk van paus Franciscus” en “Revolutie in Sint-Pieters”. Met dit ‘nieuwe tijdperk’ dat is aangebroken brainstorm ik maar al te graag over moderne mogelijkheden voor het Vaticaan om de nieuwe Paus in te luiden: een Whatsapp berichtje van de Paus, filmpje via Facebook, een Tweet op het Twitteraccount van de Paus of misschien wel een nieuwe titelsong voor de Paus.

Marketingtechnisch heeft de Rooms-katholieke kerk echter weinig advies nodig. De hele wereld zit vol verwachting naar een schoorsteen te staren, wachtend op het teken van de nieuwe Paus. Zoiet simpels heeft kennelijk toch het grootste bereik. Toch goed om hier als communicatiedeskundige in opleiding bij stil te staan. Uiteindelijk willen we allemaal, en vooral in deze tijd, vaak voor een mooie prijs optimaal effect sorteren. Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen. In Rome zeggen ze dan: “Magnum vectigal est parsimonia”.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s