Facebookificatie, Harlem Shake en keukenmini’s

Marloes Smitsdoor Marloes van der Loo

Vorige week vond er een geslaagde ontmoeting plaats voor leden van een lokale Rabobank, die wij in samenwerking met de bank mochten organiseren. De avond stond in het teken van ‘een blik vooruit’ met sprekers en hun inspirerende visie op de trends van 2013.

Trends – hoe voorspel je zoiets? En komen de voorspellingen van de trendwatchers ook echt uit? Regelmatig sta ik als online communicatiespecialist voor het dilemma: is het waard om aandacht geven aan een nieuwe ontwikkeling? Om te investeren in de werking van een nieuwe techniek? Wat is de levensvatbaarheid? Is het een trend of toch een hype? Een trend is iets van lange duur. Het maakt deel uit van je levensstijl, bijvoorbeeld de trend om overal bereikbaar te zijn. In de afgelopen maanden zijn we natuurlijk ‘geconfronteerd’ met de trends van 2013. De trendwatcher van Nederland, Adjiedj Bakas, voorspelt onder andere het volgende: de roep om meer loon, ingetogen en toch opvallende mode, de vraag naar meer duurzame producten en de Facebookificatie van de winkels. En: Eva Jinek is in en Barbie van Oh Oh Cherso is uit.

Een jaar geleden schreef ik een blog over de nieuwste social media trend: Pinterest. Met de meest flitsende start ooit gemeten, maar na verloop van tijd zagen ook zij het aantal unieke bezoekers per maand en zelfs per dag afnemen. Bij mij rijst dan de vraag: is Pinterest een doodbloedende trend of een superhype? Een hype. Volgens Van Dale ‘iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt’. Denk aan de hype rondom het eerste seizoen van Big Brother of Idols. Of aan ‘planking’, waarbij men destijds zo gestrekt mogelijk met de armen langs het lichaam en gezicht richting de grond op een voorwerp ging liggen: de tijdlijn op Facebook stond er vol mee. De hypes van 2013 (tot nu toe): de Harlem Shake en het ‘geitificeren’ van bekende liedjes.

Voor mijn collega ben ik momenteel de keukenmini’s van AH aan het verzamelen. De wiskundemeisjes hebben er zelfs een berekening op losgelaten hoeveel je wel niet moet uitgeven voor het verzamelen van de vijftig verschillende mini’s. Dat is geen trend, maar het is ook geen hype te noemen. Het is een rage: iedereen wil het hebben, maar dat is maar van korte duur. Toen het woord trends en hypes nog niet in mijn woordenboek voorkwamen, wist ik wel wat een rage was. De flippo’s! Het maakte deel uit van mijn levensstijl, zoals het dat deed voor ontzettend veel jongeren, midden jaren ’90. Achteraf stelde het maar weinig voor, maar gelukkig was het van korte duur 🙂

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Collega Marloes, Communicatie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s