De eeuwige jeugd

door Heidi Geven

Vroeger was het dorp je wereld, tegenwoordig is de wereld je dorp. Toch is er weinig veranderd: het dorpsplein heet tegenwoordig Facebook, de gazet heet Twitter en dorpsomroepers hebben we vandaag de dag gewoon nét iets meer dan vroeger; dat is namelijk íedereen geworden. Dankzij al die social media weet ik inmiddels ook alles van een ander. En dat is vaak meer dan ik weten wil!

Wat er wel anders is dan vroeger, is dat iedereen (nog steeds!) mondiger wordt. En met mondiger bedoel ik dan niet alleen meer durven zeggen (live én op Twitter en Facebook), maar vooral ook dat men letterlijk meer woorden kent. En dat geldt met name voor onze kindertjes. Zo hielp ik laatst een vriendin met een verjaardagsfeestje van haar dochtertje: veertien (dat zijn er veel!) van die kleine, kwebbelende dametjes van vijf en zes jaar oud. Mijn vriendin en ik hadden bedacht dat spelletjes uit de oude doos wellicht nog steeds leuk zouden zijn: zaklopen, snoephappen uit een bakje water, smaakjes proeven, ezeltje prik, et cetera. En inderdaad: die oude spelletjes deden het nog goed bij onze Hyvende jeugd. Tot we begonnen aan het spel ‘met-een-ei-op-een-lepel-estafette-lopen’. Een van de dametjes  riep: “Iiiiiiiiieeeeee!!! Ik doe die lepel die zíj net in haar mond heeft gehad niet in mijn mond; hij zit vol met bacteriën van haar!” Bacteriën!?? Dat woord kende ik geloof ik pas op mijn 13e tijdens de biologieles op het voortgezet onderwijs!

Tja, soms verlang je dan toch terug naar die goede oude tijd…  naar een tijd waarin geen bacteriën bestonden en er nog geheimen waren. Waarin je op maandagmorgen bij de koffie nog niet wist dat je collega in het weekend seks in een tent had en je nog iets nieuws tegen elkaar vertelde…. zucht…. Nou, ik ga nog even op mijn Ipad door oude foto’s swipen met op de achtergrond een muziekje van Mai Tai. De mazzel!

Dit bericht werd geplaatst in Collega Heidi. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

