Vlees van Nederlandse bodem: hoe lang houden we dit vol?

door Marcel Zijp

Het Landbouw Economisch Instituut bracht in april een rapport uit: ‘Vlees vooral(snog) vanzelfsprekend: Consumenten over vlees eten en vlees minderen’. “Oh? Wat gebeurt er?”, dacht ik als fervent carnivoor en ooit nog Wageninger.

De afgelopen 30 jaar is de productie van varkensvlees efficiënter en beter geworden. Hierin loopt de sector voorop in de wereld. Nederland exporteert omdat we goedkoper kunnen produceren dan anderen. Maar… hoe lang houden we dit vol?
De opgebouwde kennis compenseert de hogere arbeidskosten en toenemende overheids-en omgevingskosten. Maar… hoe lang houden we dit vol?
Exporteren is een groeifase, vaak ingegeven door meer-is-goedkoper denken, zodat we daarmee onze kostprijs in Nederland laag kunnen houden. Maar… hoe lang houden we dit vol?

Als we dit niet vol kunnen houden, dan is er maar een reden om te kunnen blijven exporteren en dat is ons vlees uniek maken (in de ogen van de klant in het buitenland). En dat valt niet mee op gebied van vlees- en eiwitproductie.

De consument denkt in smaak, gezond, gemak, duurzaam. Waarin zou varkenshouden in Nederland uniek kunnen zijn?  En is dit dan voor een consumenten voldoende om voor een Nederlands stukje vlees te kiezen?

Laat de Nederlandse vleessector de tijd gebruiken om zich richten op de Nederlandse consument. Ons marktaandeel hier behouden en zorgen dat we in ieder geval in de ogen van onze eigen Nederlandse consument voldoende uniek zijn. Want in de toekomst zullen er wereldwijd voldoende producenten zijn die goedkoper kunnen produceren.

Dit vraagt ruimte voor anders denken, loslaten, moed, veel kreun, vallen-en-opstaan, samenwerking en vooral de wil om voorop te willen blijven lopen. We hebben de meeste kennis, de beste ondernemers, Nederlandse NGO’s denken mee. De voorwaarden zijn er. Wat willen we nog meer? Alles is aanwezig om voorop te blijven; maar wel anders voorop.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Collega Marcel, Marketing. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s