Ik meet, dus ik (t)weet!

door Marloes Smits

Waar komen de bezoekers op onze website vandaan? Wat levert de nieuwsbrief ons eigenlijk op? Wat doet een bezoeker nadat hij via mijn tweet op de website komt?

Google Analytics rapporteert het verkeer vanuit allerlei soorten online media. Met het uitgebreide analysesysteem wordt het gedrag van bezoekers op de website nauwkeurig weergegeven. Google Analytics herkent  het websiteverkeer; zo kun je inzicht krijgen of een bezoeker vanuit Google komt of via Twitter of toch via de nieuwsbrief. En als hij van Google afkomstig is, wordt ook weergegeven welk zoekwoord is gebruikt om op jouw website te komen. Waardevolle informatie dus!

Het meten van de waarde van Social Media blijkt een enorme uitdaging voor marketeers. En om een goede reden: het is lastig om te bevatten wat er gebeurt in een omgeving die zich constant ontwikkeld en waar activiteiten zowel op de website plaatsvinden als daarbuiten. Sinds een aantal weken biedt Google Analytics extra rapporten aan om de waarde van Social Media te bepalen. Deze rapportages geven inzicht in op welke manier social media bezoek leidt tot een conversie of bijdraagt aan een conversie. Een conversie? Hiermee wordt aangegeven dat een bepaald doel is bereikt op de website. Ja, want ook online aankopen of een bezoek aan voor jouw belangrijke pagina wordt binnen Google Analytics gerapporteerd.

Wil jij ook doelen bereiken met je website? En ben je geïnteresseerd in de mogelijkheden van meten? Neem dan gerust contact met ons op. Met als uiteindelijk doel om een meer effectieve, op cijfers gebaseerd, online marketing strategie te ontwikkelen!

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Collega Marloes, Marketing, Online communicatie. Bookmark de permalink .

3 reacties op Ik meet, dus ik (t)weet!

  1. @ Marloes Smits:
    Leuk om dat te lezen. Analyseren is eigenlijk een must natuurlijk, want meten = weten. Ikzelf ben iemand die dat analyseren ook nog leuk vind ook. Maar in de praktijk is het niet altijd makkelijk merk ik. Daarom de vraag:
    Kun je in praktische zin hieronder eens laten zien hoe jullie dat concreet bij jullie eigen bedrijf, bij Groep5700 dus, doen?

  2. Groep5700 zegt:

    @De weblog van Helmond: een goede vraag. Bij Groep5700 bekijken we o.a. waar het bezoek vandaan komt, met welke zoekwoorden ze via zoekmachines bij ons zijn gekomen (dit zijn belangrijke woorden!) en welke pagina’s worden bekeken tijdens het bezoek aan de website. Ook informatie als aantal bezochte pagina’s en tijd op de site geeft weer hoe ‘betrokken’ een bezoeker is vanuit een bepaalde verkeersbron. Daarnaast is het erg interessant om te zien wat de invloed is op het bezoek bij het plaatsen van o.a. een nieuwe blog. Alle informatie die wij hieruit halen, geeft voor ons weer nieuwe informatie om over te schrijven in een blog of over te twitteren. Wel is het zo dat waardevolle informatie vanuit Google Analytics voor elke website anders is in te vullen, mede afhankelijk wat het doel van de website.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s