Social Media in het onderwijs – pak die kansen!

door Perry Vermeulen

Eerder deze maand mocht ik in Hotel West Ende een Social Media sessie geven voor een groep vertegenwoordigers van Platoo: het bestuur voor openbaar en algemeen toegankelijk onderwijs in de regio Helmond. Sociale media en het onderwijs: de combinatie is de afgelopen maanden ongelofelijk actueel. Je kon op een gegeven moment de krant niet openslaan of de kolommen stonden vol met vervelende berichten: cyberpesten, dreigtweets, op internet circulerende bangalijsten… Geen wonder dat veel ouders, onderwijzers en bestuurders wat angstig en wantrouwend naar deze revolutie kijken!

Mijn presentatie die avond stond in het teken van kansen en positiviteit. Kinderen worden voorgelicht over regels en gevaren van het internet, overal worden beleidsplannen geschreven over wat wel en niet mag. Ik zeg: weg met het protocol van de onderwijsvakbond, waarin woorden als ‘geen’ en ‘niet’ floreren. Wees niet zo voorzichtig, begin gewoon en maak gebruik van de kansen! Sociale media hebben het onderwijs veel te bieden. Ze bieden toegang tot kennis, je kunt de wereld binnenhalen, het helpt de muren van de school te doorbreken en het sluit aan op belevingswereld van leerlingen. Kinderen van tegenwoordig kunnen eerder gamen dan fietsen, eerder apps bedienen dan veters strikken en eerder online surfen dan zwemmen. Online mogelijkheden negeren in je onderwijsaanbod? Eeuwig zonde.

Aanwezigen zagen die avond veel voorbij komen. Hoe scholen gebruik kunnen maken van online netwerken, blogs en sites als YouTube en Twitter. Hoe je kunt laten zien hoe betrokken je bent, hoe leuk het op jouw school is en hoe goed je bent in wat je doet – allemaal niet onbelangrijk in een competitiever wordende markt! Maar ook hoe je ambassadeurs voor je organisatie kunt creëren, hoe je kunt blijven monitoren wat er leeft binnen je school en hoe je je positieve reputatie online kunt voortzetten of verbeteren. Echt concreet werd het toen meerdere lesideeën de revue passeerden: hoe progressieve leerkrachten in het land bijvoorbeeld Engelse les geven door online met scholen in Denemarken en Tsjechië te converseren. Anderen hebben tijdens de geschiedenisles aan kinderen gevraagd om een Twitterprofiel aan te maken van een historisch persoon: twitter dan maar eens een maand alsof je Napoleon of Willem van Oranje bent! Weer een andere klas werkte wekenlang aan een educatief filmpje over de kringloop van het water.

Leuk is ook de app die de 11-jarige Puck Meerburg maakte, waarmee leeftijdsgenoten de tafeltjes kunnen leren. Hoeveel is 7×8, en 5×9? Kinderen zouden dergelijke sommen niet kunnen oefenen als Puck volwassenen in zijn omgeving had gehad die dachten in bedreigingen.

Kansen, kansen, kansen. Maar zoals Mandela zei: “When the water starts boiling, it is foolish to turn off the heat”. Je moet de kansen wel zien – en pakken!!! Neem voor meer informatie contact met ons op. Wij hebben nog genoeg leuke lesideeën!

Benieuwd hoe ze het bij Platoo gaan oppakken! 🙂

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Collega Perry, Online communicatie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s