Hup, FC Peelland United!

door Marcel Zijp

De Albert Heijn heeft een assortiment aan producten in de schappen liggen. Hardlopers en andere producten vullen het assortiment en bepalen zo het gezicht van de winkel. Met de meeste producten verdien je geld, andere neem je op de koop toe. De bedrijfsleider stelt zich iedere keer de vraag hoeveel schapruimte hij geeft aan die laatste categorie, want die levert niet direct op.

Een bedrijf is goed in dingen maken. Ze heeft een bepaalde kennis en ervaring. Hiermee ontwikkelt ze een productportfolio. Ieder jaar weer bekijken ze of de bestaande producten nog voldoende renderen. Als dat niet meer lukt denken ze na over een verbeterde versie van een bestaand product. En pas daarna wordt een echt nieuw product ontwikkeld.

Een nieuw product is leuk en spannend. De ontwikkelaars kunnen weer aan de gang. Marktonderzoek doen, concepten bedenken en uittesten, weer iets nieuws vertellen in de markt.

Het kost veel geld om iets echt nieuws te bedenken, dat geld moet je hebben. Het is risicovol: stel dat de klant het niets vindt. Of nog erger: stel dat de klant teleurgesteld is in onze nieuwe producten naar een ander gaat. Te vroeg een nieuw product introduceren maakt de markt confuus. Welk product moet ik kopen? En is dit dan zoveel beter als het andere?

Bestaande producten verkopen is het minst risicovol. De investering is gedaan, ze hebben zich bewezen in de markt. We kennen de klanten en de klanten kennen ons. Dus dat is het gemakkelijkste te verkopen, dus houden bedrijven daar het meeste aan over.

Groep5700 geeft 70% van haar totale promotiebudget uit aan sociaal maatschappelijke zaken, culturele manifestaties en sport in de regio Helmond. Waarom? ….. Als het de gemeenschap goed gaat, gaat het ons goed. Wij zijn dus klant van Helmond.

Groep5700 is confuus. Zo nu en zo dan zelfs teleurgesteld als we iets sponsoren, dat niet bijdraagt aan de gemeenschap.

Helmond, kijk eens naar bestaande producten als Helmond Sport, onze popcultuur, onze topharmonieën, de markt en de kermis. Ben er trots op zoals je dat was op ‘t Speelhuis. Verbeter deze bestaande producten, zodat  je er nog meer van kan verkopen. Creëer voorwaarden, waardoor zij zich beter kunnen ontwikkelen. Dat is uiteindelijk veel goedkoper, veel minder risicovol. En daarnaast draagt een goed evenement bij aan het Helmondse imago. In plaats van het uit de hoed toveren van veel ’nieuwe’ evenementen, die niet onderscheidend zijn.

Sport en cultuur verbroedert en maakt de Helmondse gemeenschap sterker. We hebben toch meer met Helmond Sport dan met FC Peelland United? Soms heb je pas in de gaten hoe belangrijk iets voor je imago is, als het er niet meer is. Helmond, pas goed op je winkel.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Collega Marcel, Marketing. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s