Service is het woord voor 2012

door Heidi Geven

‘Steeds meer winkels moeten hun deuren sluiten’ stond er afgelopen week in de krant. Het komt door de economisch mindere tijd waarin we leven en het komt door het feit dat mensen steeds vaker via internet hun aankopen doen. Waarom? Als ik bij mezelf te rade ga, komt dat omdat zij me de service bieden waar ik op dat moment behoefte aan heb, namelijk: gemak. Want geen parkeerplaats zoeken, geen parkeergeld betalen, lekker rustig ‘rondkijken’ en vergelijken, winkelen op het moment dat het mij uitkomt (’s avonds), et cetera. ‘Service’ wordt dus het woord van 2012: de klant bieden waar hij/zij behoefte aan heeft. Dit geldt natuurlijk voor echte – off line 🙂 – winkels en voor online shops.

Ik verbaas me regelmatig over het al dan niet geven van service. Zo ook deze week weer. En voor ik begin, geef ik toe: ik moet voortaan gewoon een (stoffen) tas meenemen, dat is veel beter…. Vorige week ging ik naar een, niet nader te noemen, drogisterijketen waar ik perfect geholpen werd. Bij binnenkomst werd er ‘goedemorgen’ tegen me gezegd, in de winkel werd me gevraagd of men mij kon helpen, aan de kassa werd me gevraagd of ik alles had kunnen vinden en het werd allemaal netjes voor me in een grote tas gedaan. Een paar dagen later was ik bij een ander, niet nader te noemen, drogisterijconcern waar zo ongeveer het tegenovergestelde gebeurde: de medewerker die ik om hulp vroeg zei, niet al te vriendelijk, dat ik maar een andere medewerker moest vragen (die zich vier rijen verderop bevond), aan de kassa moest ik mijn spulletjes zelf in een tas doen en bovendien… de tas betalen: vijftien cent.

Vijftien cent….. Uiteraard kan ik alleen maar waarderen dat een bedrijf aan het milieu denkt (zoals mij door de desbetreffende medewerker werd verteld, toen ik aangaf dat een andere drogisterijketen het tasje gratis verstrekte). Maar waar ik wel mee zit, is dat IK de keuze maak om bij deze, niet nader te noemen, drogisterijketen veel (anders had ik geen tasje nodig!) te kopen en dat ZIJ me vervolgens laten voelen dat IK niet milieubewust bezig ben (en ZIJ wel want ze vragen geld voor hun tasje), en dat IK vervolgens ongewenst reclame loop te maken omdat HUN logo op de tas prijkt!

Ik begon mijn verhaal met ‘ik had een tasje mee moeten nemen’ en dat staat natuurlijk buiten kijf. Maar als je dan als winkelketen een vent wilt zijn en écht het milieu wilt sparen, vraag dan vijf euro voor dat tasje en laat er zeker niet je logo op drukken, maar zet er dan gewoon loeigroot op ‘Ik loop met deze plastic tas omdat ik HELEMAAL NIETS om het milieu geef’. Eens kijken hoeveel mensen er dan wél hun eigen tas mee gaan nemen….!

Enfin….ik ben mijn frustratie deze week weer kwijt…. 🙂 Ik wens jullie allemaal een goed, milieubewust, gezond nieuw jaar toe met veel service!

Dit bericht werd geplaatst in Collega Heidi, Communicatie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

