Sociale media door de wasstraat

door Perry Vermeulen

Op 19-12 kwam een nieuw Social Media onderzoek uit waarin bekend gemaakt werd dat Twitter het meest gebruikte Social Media platform is in het Nederlandse bedrijfsleven. 81% van de bedrijven gebruikt deze dienst, zo blijkt uit het Pondres Social Media Onderzoek 2012. Twitter wordt op de voet gevolgd door Facebook (dat door 78,6% van de bedrijven wordt gebruikt) en LinkedIn (74,9%).

De afgelopen tijd hebben veel vernieuwingen plaatsgevonden op verschillende sociale media. YouTube kwam met een totaal vernieuwd design, Twitter is bijzonder actief met een andere uitstraling en nieuwe functies en volgens Hyves heeft de nieuwe benadering van enkele maanden geleden tot nu toe succesvol uitgepakt. Facebook rolt gefaseerd een nieuw concept uit en LinkedIn heeft gezorgd voor een verbeterde statistiekenmodule en meer mogelijkheden binnen groups. In de competitieve markt lijkt even geen plaats voor rustig achterover leunen: functionaliteiten en vorm moeten hoogwaardig blijven om de strijd om gebruikers niet te verliezen. Een overzicht.

Twitter
Twitter is de afgelopen tijd bijzonder actief met een nieuwe look en de introductie van bedrijfspagina’s. Enkele proefkonijnen hebben nu al een bedrijfspagina, zoals Coca-Cola, McDonalds en Heineken, en velen zullen hen op termijn volgen. Met een bedrijfspagina kunnen organisaties hun Twitterprofiel veel sterker personaliseren. Daarnaast kunnen belangrijke tweets uitgelicht worden zodat ze langer prominent in beeld zijn en kun je zien welke mensen uit je persoonlijke netwerk een bedrijf volgen. Er zijn meer goede innovaties voor bedrijven, lees daarover hier meer. Je kunt hier meer lezen over functionele nieuwigheden als @Connect, #Discover, het nieuwe design en de nieuwe onderdelen van je profielpagina. Hier tenslotte een waardevolle presentatie over de opfrisbeurt en wat dit betekent voor de onderlinge verhoudingen van de sociale media. Twitter zelf kwam met dit introductiefilmje op YouTube.

Hyves
Hyes is passé, horen wij vaak. Maar dat is natuurlijk onzin: voor bepaalde doelgroepen moet je juist hier te vinden zijn met je boodschap! Denk alleen al aan bijvoorbeeld de brugklassers, die hier nog steeds massaal met elkaar in gesprek zijn. Hyves kondigde in september 2011 zijn nieuwe strategie aan en inmiddels lijkt ’t het platform een boost te geven. Aanvullend op wat er speelt bij vrienden, kun je nu als gebruiker veel meer meepraten over dat wat er speelt in Nederland. Gesprekken met vrienden combineren met content/nieuws op nationaal niveau. Om de doelen te bereiken ging men onder andere en samenwerkingsverband aan met Sp!ts. Overigens heeft ook het design van Hyves een opknapbeurt gekregen. Een introductiefilmpje staat hier.

Facebook
Het internationale Facebook heeft Hyves eerder dit jaar ingehaald qua bezoekersfrequentie en de populariteit stijgt in ons land nog steeds. Ruim 3 maanden na Mark Zuckerberg’s aankondiging van een radicale herontwerp van Facebook, is het nieuwe concept ‘Timeline’ nu beschikbaar voor alle 800 miljoen gebruikers. Voorlopig kun je kiezen of je overgaat, straks wordt het langzaam bij iedereen uitgerold. Updates en activiteiten worden op een andere manier weergegeven, likes en toepassingen krijgen een prominentere plaats dan in het vorige design en je profielpagina kun je veel meer personaliseren. Een kort introductiefilmpje vind je hier.

YouTube
Ook videosite YouTube kwam onlangs met een opfrisser. De homepage is totaal vernieuwd. YouTube claimt dat je nu nog eenvoudiger toegang hebt tot de video’s die jíj wilt bekijken. Een gepersonaliseerder videokanaal dus. Maar ook het overall design is aangepakt, en de wijze waarop gebruikers hun eigen kanaal kunnen aankleden. Tenslotte zijn andere sociale media als Google+ en Facebook nu nog nog makkelijker te betrekken bij het delen van jouw favoriete filmpjes. Klik hier voor een introductie in het ‘nieuwe’ YouTube.

LinkedIn
Het kon dynamischer in groups, was de opinie van de mensen achter LinkedIn. Om discussies meer op gang te krijgen is er daarom sinds kort de mogelijkheid om een stelling te poneren via een poll. Dit is slechts één van de nieuwe mogelijkheden op het zakelijke broertje van Facebook en Hyves. Belangrijk is vooral dat de statistiekenmodule is aangepakt, zodat gebruikers meer inzicht krijgen in wat er nu eigenlijk gebeurt binnen bijvoorbeeld een group. Lees daarover hier meer.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Collega Perry, Online communicatie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s