Over Google+

door Perry Vermeulen

Google lanceerde onlangs het antwoord op Facebook: Google+. Het creëren van een wereldwijde buzz kun je wel aan die jongens overlaten. Het nieuwe sociale netwerk zit nog in een testfase, en er gebruik van maken kan alleen na een uitnodiging van iemand die al wel testgebruiker is. Het creëren van schaarste is een door Google veel gebruikte marketingtruc. Vergelijk het met de folder van vroeger, waarop in koeienletters OP=OP werd gedrukt. De volgende dag rende je naar de winkel.

De functies
Google+ is een platform waarbij gebruikers zogenaamde kringen kunnen aanmaken. Binnen deze kringen kunnen vrienden toegevoegd worden, zodat berichten per groep gedeeld kunnen worden. Je baas ziet zo niet de foto’s in de kroeg: dat idee. Volgens Google was hier bij gebruikers veel behoefte aan. Met vrienden kun je er een zogeheten hangout starten waar je zou kunnen videobellen of waar je bijvoorbeeld samen YouTube-filmpjes kan bekijken. Google+ lijkt qua functionaliteiten verder op de bestaande sociale netwerksites. Je kunt statusupdates, foto’s en video’s delen en daarnaast kun je chatten met je vrienden. Het laatste belangrijke onderdeel van Google+ gaat om het delen van content: Sparks. Op basis van je interesses kun je zoeken naar interessante artikelen of filmpjes en die kun je weer delen met vrienden die dezelfde interesses hebben. Er is uiteraard ook een mobiele applicatie. Hierbij ligt de focus op gps, camera en korte tekstberichten.

Sociale netwerken in Nederland
We kennen al eventjes LinkedIn, het zakelijke sociale netwerk. Ons land kent hier de hoogste penetratie ter wereld: bijna 100% van de beslissers heeft een account op LinkedIn. Van oudsher zijn we daarnaast massaal aanwezig op Hyves. De gebruikers zijn in de loop der jaren enorm veranderd, maar nog steeds heeft het platform bijna 10 miljoen leden. Bijna overal ter wereld heeft Facebook het grootste marktaandeel, maar wij blijven in Nederland lekker eigenwijs. Toch gebruikt inmiddels zo’n 4.5 miljoen Nederlanders ook het internationale platform – Facebookis al enige tijd in opkomst.

Nederland en Google+
En nu is er dus Google+. Met de gebruikelijke kinderziektes rondom privacy of het ontbreken van pagina’s waar organisaties een bedrijfspagina kunnen maken, maar daar wordt op het hoofdkantoor in Seattle hard aan gewerkt. Nederlanders lopen volgens recente berichten nog niet massaal warm voor de nieuwe profielendienst. Google+ mag dan wereldwijd een groot succes zijn, in Nederland bezochten tot nu toe pas 110.000 mensen de website (0,7 procent van het totaal aan bezoekers). De early adapters zijn vooral mannen (63%) tussen de 25 en 34 jaar.

Google+ voor bedrijven
Als binnenkort de deur voor bedrijven wordt opengezet, betekent dit voor organisaties dat er nieuwe, innovatieve manieren komen om klanten te bereiken. Computerfabrikant Dell heeft al laten weten dat ze de klantenservice uit willen breiden naar Google+ Hangouts. Klanten zouden de Hangouts kunnen gebruiken om te communiceren met de Dell-helpdesk. Via de webcam je beklag doen of je vraag stellen, is weer een stuk persoonlijker dan dit doen via de telefoon. Overigens kunnen organisaties straks natuurlijk ook een bedrijfspagina inrichten, zoals men dat ook al kan doen op Facebook. Een nieuwe plek om je brand op de kaart te zetten, een nieuwe plek waar consumenten co-creëren en/of optreden als ambassadeur.

En nu?
De vraag is nu hoe succesvol Google+ gaat worden. Niet alles wat Google in het verleden ontwikkelde is in goud veranderd. Voorlopig zullen gebruikers hun Facebook-account niet opgeven en in het bijhouden van nog een sociaal netwerk hebben velen waarschijnlijk geen zin. We houden de ontwikkelingen scherp in de gaten…

Wil je uitgenodigd worden om ook eens rond te kijken in Google+?
Stuur een mail naar info@groep5700.nl.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Collega Perry, Online communicatie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s