De kracht van Helmond is de Helmonder – en niks anders!

door Udo Holtappels

Een mooi Helmonds gezegde luidt: je kunt een Helmonder wel uit Helmond halen, maar Helmond nooit uit een Helmonder. Helmond zit in het hart van een Helmonder! Om tot Helmond te komen moet je dus de Helmonder kennen. En om Helmond naar buiten te brengen zul je dus met de Helmonder op stap moeten. Youp van
’t Hek verwerkte Helmond in een van zijn cabaretprogramma’s: wat er allemaal met je gebeurt als je met een Helmonder (in dit geval Berry van Aerle) gaat stappen. Heel Nederland genoot ervan!

Daarmee is meteen het enige echt onderscheidende van Helmond te berde gebracht, alle citymarketingonderzoeken, kernwaarden en positioneringsvraagstukken ten spijt.

Keer op keer stellen onze bestuurders zich vragen over het imago van de stad. Prima, moeten ze vooral blijven doen, maar is toch zoeken naar ‘de kleren van de keizer’. Laten we dan maar eens echt navelstaren: kijk naar binnen en zet diegenen op een voetstuk die op een voetstuk geplaatst moeten worden: de inwoners van de stad zelf, de Helmonders!

Een bekende marketingslogan is ‘practice what you preach’, of op zijn Nederlands: wat je in je hebt, dat draag je uit! Of op zijn Hellemonds: Vaalt kepot, dè doede toch gwoon zouwe! Draag dus de Helmonder uit! En niet Helmond. Het goed voorbeeld is ons beste exportproduct Petazzie. Zij dringen met ons Helmonds en onze Helmondse ziel door in de harten van Eindhovenaren, Gemertenaren, Udenaren en noem maar op. Da’s onderscheidend, daar kunnen woonwijken, het ondernemersklimaat of evenementen niet tegen op. Ze zijn mooi, maar niet onderscheidend!

Bij Helmonders leeft het idee dat het imago buiten minder is, staat in een nieuw rapport. Ik interpreteer dat als een gevoel van ‘nie hogger skijten as oe kont stu’. Doe maar gewoon. Maar: een Helmonder zal zijn stad naar buiten toe te vuur en te zwaard verdedigen. Hij kan, met zijn aanstekelijk gevoel voor humor, zijn geweldige zelfspot zichzelf als geen ander relativeren. En dan komt je bij de humor uit je hart en dan is de cirkel rond. Zelfspot is tenslotte de hoogste vorm van humor, humor is een teken van intelligentie en dan weet je meteen waarom onze regio tot de slimste van de wereld (d’Helmonde) is verkozen. De Helmonder!

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Collega Udo, Inspirerend en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De kracht van Helmond is de Helmonder – en niks anders!

  1. Joop zegt:

    Leuke blog. Goed idee!!
    Ik meen wel dat al eens ergens eerder gelezen te hebben. Maakt niet uit, een goed idee is altijd goed.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s