Rondemissen en oncologie

door Marcel Zijp

17 februari 2011: Groep5700 besluit om ‘Helmond voor Helmond‘ te sponsoren.
18 februari : De voorwaarden worden gelezen;  Er moet iemand mee fietsen. Democratisch, allen voor en één tegen, wordt besloten dat ik mee moet fietsen: “Want jij hebt een racefiets”… Tja, een 15-jaar oude ‘Peugeot Ventoux’?!
19 februari: Renovatiebeurt bij Jan van Dijk, onze fietsenmaker.
22 februari: Op het stalen ros. Bandjes hard opgepompt thuis. Bij het vertrek een valse start, twee lekke banden. De binnenbanden blijken toch wat poreus na 15 jaar. Lekkende bidons, alles plakt. Een natte kont van de plassen op de weg. En als ie niet nat is, is ie schraal of allebei. Tintelende vingers, stijve nek, en twee uur na de rit nog geen gevoel in dat deel waar het gele vocht het lichaam verlaat. Zouden vrouwen daar ook last van hebben? Och, genoeg mogelijkheden voor productontwikkeling. Het trainingschema wordt uitgereikt; minimaal 2-3 keer per week op de fiets. En dat gedurende de komende 7 maanden… Waar ben ik aan begonnen? Hadden we het niet gewoon kunnen afkopen?

Juli. Nu bijna 5 maanden verder. 13 kilo lichter. Ik kan al enkele uren achter elkaar op het zadel zitten. Niet omvallen bij het stoplicht. Het schakelapparaat begin ik te begrijpen.  Normaal afstappen lukt en er is zo nu en dan zelfs energie over om nog even op het terras na te buurten. De Rabobank organiseerde onlangs een inspiratiereis naar het NK Wielrennen in Ootmarsum, in de Achterhoek. Daar beleefde ik mijn mooiste fietservaring tot nu toe: met de rondemissen op de foto – zie hieronder. Ik heb een droom:  zouden er straks op de Mont Ventoux ook rondemissen zijn?  Ik ga ervoor en kan ervoor gaan, ik ben gezond.

Dat geldt niet voor iedereen in onze omgeving. U kent vast iemand.  Zij weten nog niet of ze 17 september überhaupt nog halen. Zij zijn afhankelijk van de zorg van de afdeling oncologie van het Elkerliek Ziekenhuis in Helmond. Ik hoop dat we met elkaar ook hun droom dichterbij kunnen brengen. Want daar doen we het allemaal voor.

Ik ga er alles aan doen om die berg op te komen op 17 september. Voor allen die liever niet op de fiets stappen: je kunt het ook gewoon afkopen.  Steun ‘Helmond voor Helmond’ en daarmee direct de afdeling oncologie. Ga naar helmondvoorhelmond.nl en sponsor een deelnemer. Uw bijdrage gaat voor 100% door naar deze afdeling.  Bedankt namens de organisatie en alle fietsers.

Marcel met de magenta gespoten helm, zittend rechts.

Dit bericht werd geplaatst in Collega Marcel, Inspirerend en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Rondemissen en oncologie

  1. Marcel, volgens mijn bronnen zijn er geen rondemissen op de Mont-Ventoux!

Geef een reactie

