Dank voor de mooie woorden

door Heidi Geven

Ik blogde er al eerder over: positief geladen woorden. Ik blijf het intrigerend vinden. Laatst kreeg ik de vraag of het eigenlijk niet gewoon voor de gek houden is. Tja, goeie vraag. Het mooie is dat het niet onwaar is wat er beweerd wordt, het is alleen positiever geformuleerd.  Vooral in makelaarsland komt het veel voor. Wat te denken van een halfvrijstaand huis? En het fascinerende is dat het klinkt of er ook echt meer ruimte in is dan in een tweekapper. Laatst werd in een woonprogramma oude rommel omschreven als  ‘authentieke details’ en ‘rustiek’ betekent in de praktijk wel héél ver van de bewoonde wereld gelegen. Ook ‘compact’ is mooi. Alhoewel mijn vader het zou omschrijven als ‘je kunt er je kont niet keren’.

Maar er zijn ook woorden die juist negatiever zijn dan ze zouden hoeven zijn. Wat dacht je van ‘Buienradar’? Waarom is dat niet gewoon ‘Zonneradar’? En waarom heet een zoekmachine een zoekmachine? Je wilt toch juist ‘vinden’ in plaats van ‘zoeken’? Vindmachine….het is misschien nog wat onwennig, maar het klinkt echt veel beter! En het woord ‘ondernemer’ begrijp ik ook niet. Waarom niet ‘bovennemer’? Ik weet ondertussen wat het betekent om eigen ondernemer te zijn, dus ik durf hier best te beweren dat ‘boven’ niet zou misstaan.

Gelukkig zijn er ook woorden waar men wat beters op gevonden heeft: pitspoes heet tegenwoordig ‘grid girl’! Nice! En laatst las ik een onderzoek over het woord ‘stief’, dat bleek voornamelijk negatieve associaties op te roepen. Alternatieven waren: plusmama, extrapapa, hoeder, fusiegezin, patchworkfamily. Tja….daar moest ik dan weer even aan wennen. Maar mooi verzonnen is het wel!

Nog eentje dan: laatst hoorde ik een managementadviseur zeggen: “We gaan de organisatie kantelen van intern gericht naar meer extern gericht”. Ik denk dat hij ook bedoelde dat er mensen ontslagen worden, maar dat is een aanname van mijn kant. Kantelen dus. Ik zal het eens in de groep gooien als we straks met de collega’s de week afsluiten met een borrel. Ik weet niet of het Brabants is of niet, maar dát bedoelen wij als we zeggen ‘we gaan even kantelen’! Proost voor dadelijk!

Dit bericht werd geplaatst in Collega Heidi, Taal en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

