Met jezelf te koop lopen of slim communiceren?

door Perry Vermeulen

Voordat we een camera kopen googlen we even naar wat anderen van het product vinden. Voor we een reis boeken kijken we naar de ervaringen van hen die ons voorgingen. Ook op websites van bedrijven zie ik steeds vaker aanbevelingen van derden terug. En dat doen die aanbieders niet voor niets. Ze werken, die positieve adviezen.

Succeservaringen van je klanten gebruiken in je communicatiemiddelen. We hebben er nog een klein beetje moeite mee, volgens mij. We denken al gauw dat we te zelfingenomen zijn als we positieve referenties actief communiceren, door ze bijvoorbeeld op de site te plaatsen of ergens in de brochure. Het is niet echt Nederlands om te pronken met wat je te bieden hebt. Jammer, vind ik. Want aanbevelingen worden steeds belangrijker in het beslissingsproces van consumenten. Welk hotel neem jij? Het hotel dat op die vergelijkingssites een mager zesje scoort of het hotel met de vele loftrompetreacties?

De klant grijpt steeds meer de macht. We kopen niet meer een stofzuiger omdat de producent roept dat het zo’n fijn product is, daarvoor zijn we veel te kritisch geworden. Nee, we kopen het ding omdat tante Bep er zo’n goede ervaringen mee heeft. Omdat massa’s onbekenden op internet lovend zijn. Of omdat een gezaghebbend persoon er zo tevreden over is. Robijn doet de was bij Irene Moors. Als zij het gebruikt, dan moet het wel goed werken! Sociale bewijskracht, sympathie, autoriteit: goede beïnvloedingsstrategieën.

En dit werkt dus uitstekend online. Oprechte recommendations op LinkedIn gaan steeds waardevoller worden, of like-buttons zoals Facebook ze hanteert. En ook een referentiepagina op je website gaat steeds meer de beslissing beïnvloeden. Met goede testimonials kun je je onderscheiden! Denk dus vooral niet dat het subtiel op de borst kloppen ongepast is. Stop werven: laat klanten voor u werven!

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Collega Perry, Online communicatie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s