Mijn naam is…

door Heidi Geven

Ik zal het maar eerlijk bekennen: ik kijk Tussen Kunst & Kitsch. Vind het alleen al leuk door de presentatie van de altijd grappige Nelleke van der Krogt. Ze is zo keurig en tegelijkertijd zo heerlijk sarcastisch! “Wat pas je leuk bij dat schilderij”, wijzend naar de oerlelijke stropdas van de deskundige die inderdaad wat kleurovereenkomsten vertoont met het schilderstukje dat hij moet beoordelen. Of: “Wat is dat uitstulpsel hier aan dat beeld? Oh…, ik dacht toch echt aan iets anders…!”.

Wat ik ook erg intrigerend vind, is dat de deskundigen mevrouw Zilverberg en mijnheer Aardewerk heten. Dat blijft leuk: namen die passen, of juist niet, bij het beroep dat je hebt. Zo blijkt de directeur van Toyota mijnheer Suzuki te heten en de voorzitter van het Platform Nederlandse Luchtvaart de heer Baksteen. Mooi is ook vogeldeskundige Nico de Haan of weervrouw Diana Woei. Toen ik ging googlen, kwam ik nog meer grappige combinaties tegen: de firma Beenhakker in Rotterdam die rolstoelen maakt, een tandarts die vroeger in Nijmegen zat en zich Auw mocht noemen en een Antwerpse gynaecoloog die dr. Uyttenbroeck heet!

Zelf ben ik gezegend met een achternaam waar mensen ook nog wel eens een grapje over willen maken: Geven. Toen ik ooit voor mezelf begon, heb ik van die nood maar een deugd gemaakt en daar op mijn website wat mee gespeeld (Bloot Geven). Omdat ik de site nog steeds best geinig vind, is ie nog in de lucht. Weet jij nog leuke combi’s, laat het me weten op dit blog!

Dit bericht werd geplaatst in Collega Heidi, Communicatie, Inspirerend en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Mijn naam is…

  1. Groep5700 zegt:

    Eerste reacties op Twitter 🙂

    Revalidatiebedrijf Beenhakker in Breda

    Kees Streng, rector op een middelbare school

  2. Mathieu zegt:

    Hé! Wie bracht je op het idee om iets te doen met je naam ‘Geven’? Moet briljant zijn. Overigens heet mijn accountant Bruto en mijn autoboer Handel. Echt. Ik bedoel maar.

  3. Er zijn meer mensen die het leuk vinden om dergelijke namen te verzamelen. Jan de Vries verzamelde er een paar op zijn website:
    http://www.stroomopwaarts.com/index.php?pagina=namenverzameling

  4. Michael Arts zegt:

    Leuke lijst zeg van die Jan de Vries. Zelf heet ik Arts, maar een carrière in die hoek was voor mij niet weggelegd 😉

  5. Jan Vriends zegt:

    Hoi Heidi, deze zag ik vandaag op de voorpagina van de Volkskrant: Degene die geld inzamelt voor het bisdom Utrecht (van de omstreden aartsbisschop Eijk) heet P. Hemels.

Geef een reactie

