Citymarketing: Waarom komen Brandevoorters en Brandervoorterinnekes naar Helmond?

door Marcel Zijp

In december schreven we een blog over het onderzoek dat we gedaan hadden naar de naamsbekendheid van Helmond bij Nederlanders. Wat men van Helmond vond, en of men er wel eens ooit kwam. Onze stelling was: je moet Helmond kennen om er te komen, en er komen om er te kopen. Landelijke bekendheid krijgen is leuk, maar het zou veel effectiever zijn om je te richten op mensen die Helmond al kennen en er al komen, de Helmonder zelf of mensen uit de regio. Voor hen kost het weinig om naar Helmond te komen.

Onze stelling was dan ook: als we de Brandevoorter niet naar Helmond kunnen krijgen, dan vergeet de regio maar. Dus hebben we ons afgelopen maanden gericht op inwoners uit de wijk Brandevoort. Komen zij naar Helmond, en waarom? En als zij niet naar Helmond gaan, waar gaat men dan naar toe?

Wat blijkt? Alle ondervraagden bleken allemaal wel eens in Helmond te komen: 69% regelmatig en 31% zelden. Opvallend is dat maar liefst 70 procent nooit in Helmond komt voor werk of familiebezoek. Je zult hen om een andere reden naar de stad moeten laten komen.

We hebben een top 10 samengesteld. De belangrijkste reden voor Brandevoorter om naar Helmond te komen, is funshoppen. 38% van de ondervraagden noemt dit als reden, en de helft van de vrouwelijke ondervraagden. Daarna kwamen als reden de buitenevenementen (zoals kasteeltuinfeesten), de bioscoop , uitgaan (vooral terrassen, wining&dining)  en Helmond Sport (voor de mannen).

Funshoppen is dus de belangrijkste reden om naar de stad te komen. Vooral kleding en de boekenwinkel worden genoemd. De meest effectieve en logische stap is dus funshoppen versterken. Om het aanbod nog aantrekkelijker maken voor vrouwen, en het eventueel uit te breiden met winkels voor vrouwen én mannen. Eén van de grootste barrières (en dus om te zetten in kansen!) blijft het parkeren in de stad. Het ‘gedoe’ rond parkeren. Dichtbij en misschien wel gratis zou menig Brandevoorter kunnen overhalen om eerst eens in Helmond te komen winkelen, in plaats van naar Eindhoven te gaan.

Een idee. Bied als Helmondse centrumondernemer iemand een goedkope overnachting aan in Hotel West-Ende, via www.vakantieveiling.nl. Kan hij en/of zij gratis parkeren, ’s avonds lekker uit eten en daarna een afzakkertje pakken in het café. ’s Morgen lekker wakker worden in het zonnetje. Overdag funshoppen in de stad en op z’n tijd een terrasje pikken, ’s avonds genieten van een buitenevenementje, een voorstelling in het speelhuis of een filmpje in Pathé.  Een klein beetje korting op een kaartje of een gratis tweede kopje koffie, doet wonderen.

Het complete onderzoek is op aanvraag verkrijgbaar: mail naar marcel@groep5700.nl.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Collega Marcel, Marketing en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s