Met de school online gaan

door Perry Vermeulen

Rond deze tijd van het jaar zie je ze weer op iedere school voor middelbaar onderwijs prijken: enorme posters om de naderende open dag onder de aandacht te brengen. Een uitgelezen kans om potentiële leerlingen eens naar binnen te halen voor een eerste succeservaring. De open dagen en traditionele brochures doen nog steeds hun werk, maar in de dalende markt zullen de scholen waarschijnlijk creatiever moeten worden om het leerlingenaantal minimaal stabiel te houden. De grootste kansen liggen in het gebruik van nieuwe media. Online communicatie om de schoolklassen ook in de toekomst goed gevuld te houden.

Kinderen maken steeds jonger gebruik van nieuwe media: ze communiceren via sociale netwerksites (91% is hier al mee bezig!) en spelen online spelletjes. Er komen steeds meer websites speciaal voor de jongste consumenten en Hyves wordt meer en meer hét platform voor deze doelgroep – van de 12-jarigen heeft de helft al meer dan 100 ‘vrienden’! Promotionele uitingen kunnen heel goed ingebed worden in deze sociale netwerken en in widgets, zoals kleine spelletjes en quizzen. Deze reclamevormen zijn er voornamelijk op gericht om op een subtiele manier positieve associaties met een merk te creëren. Daarnaast wordt traffic naar de website gegenereerd: in normale mensentaal – de website zal drukker worden bezocht.

Top, die brochure en het bezoek aan de nieuwe school. Maar die kinderen zullen het met hun vriendjes vooral hebben over die gave uitingen op het web. Ga online en blijf vervolgens ook online actief. Benodigdheden? Vooral tijd, kennis van zaken en een dosis enthousiasme. Don’t fight a losing battle – online communicatie kan ook in de zoektocht naar nieuwe leerlingen niet genegeerd worden!

Groep5700 maakte onlangs een promotiefilm voor Instelling Voortgezet Onderwijs Deurne.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Collega Perry, Online communicatie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s