Zo kan het ook!

door Heidi Geven

Ik hou er wel van: positief geladen woorden en zinnen. Laatst keek ik naar een huizenprogramma waar ze een woning omschreven als ‘speels’. In de praktijk betekende dat, dat het huis een nogal onhandige indeling had, maargoed: ik vond ‘speels’ heel mooi gevonden! Want vraag iemand eens hoe het ermee gaat en wat krijg je terug: “Druk, druk, druk”. Wat een mooier antwoord is en bovendien een stuk positiever: “Ik heb een fijne werkvoorraad”. Of wat dacht je van deze: niet zeggen dat er een fout is gemaakt en dat er daarom een andere beslissing genomen moet worden maar het verwoorden als: “Voortschrijdend inzicht heeft ons opgeleverd dat….”. Prachtig toch?!

Ik heb het ook bij de kassa van de supermarkt. ‘Deze kassa is gesloten’ staat er dan op het bordje dat op de lopende band prijkt (terwijl ik met mijn armen vol boodschappen sta, omdat ik dacht ‘och, ik heb niet zoveel nodig dus ik neem geen mandje of winkelwagentje’ – maar ondertussen toch weer te veel lekkers tegenkom dat ik écht niet kan laten staan…. maar dat terzijde). Waarom niet: ‘Mijn collega aan de andere kassa helpt u graag verder’. Of: ‘Wij zijn gesloten op maandag en dinsdag’. Kan ook zijn: ‘Wij zijn geopend van woensdag t/m zondag’.

Ik weet het, het is een mega inkopper en uiterst simpel maar toch zie ik het nog vaak. Positief formuleren is beter én leuker. Bovendien voldoet het aan de vraag van de klant, althans aan die van mij: ik wil helemaal niet weten wanneer een bedrijf gesloten is: ik wil juist weten wanneer ik er terecht kan (of mijn ondertussen lamme armen mag verlossen van toastjes, kaasjes, flesje port, ook nog maar een reep witte chocolade en oja zeker ook eentje met melkchocola en nootjes). De kilo’s vliegen eraan: ik word dik! Of moet ik zeggen: ik krijg een mooi Rubensfiguur?

Dit bericht werd geplaatst in Collega Heidi, Communicatie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

