Citymarketing: gewoon even afdraaien op de Traverse

door Marcel Zijp

Is het doel van citymarketing niet, dat mensen uiteindelijk meer geld uitgeven in Helmond? Dat ze in Helmond winkelen, vertier hebben, belasting betalen? Eén ding is zeker: daarvoor moet men Helmond kennen én bereid zijn ernaar toe te komen. Andras, mijn collega bij Groep5700, deed op het centraal station in Utrecht een onderzoek naar de naamsbekendheid en identiteit van Helmond, in de week nadat bekend werd dat burgemeester Jacobs tijdelijk was ondergedoken. De resultaten zijn verrassend.

Slechts 31% van de ondervraagde passanten kent Helmond, 25% wist het te liggen. Hiervan zegt 58% Helmond te kennen vanwege Helmond Sport. Deze associatie geeft dus verreweg de grootste bijdrage aan de naamsbekendheid van de stad! Er zou Helmond alles aan gelegen moeten zijn om de naam Helmond Sport te laten bestaan en niet te verbinden aan een of ander bedrijfsmerk.

Mensen die geld uit willen geven in Helmond kunnen we verdelen in verschillende groepen:

  • zij die in het centrum van de stad wonen;
  • mensen in de buitenwijken;
  • mensen in de regio;
  • overige Nederlanders, die buiten de regio wonen.

Uit het onderzoek blijkt dat die laatste groep Helmond vaak niet eens kent, dus de kans dat zij naar ons toe komen, is klein. Het lijkt dus effectiever om je te richten op de Helmonders zelf (en dan vooral de mensen in de buitenwijken) en de mensen uit de regio. Zij kennen Helmond al. Daar leuke dingen voor bedenken, die bijvoorbeeld Deurne, Someren en Venray niet hebben. Zodat die bewoners echt de moeite nemen om eens naar Helmond te komen. En dan niet vergeten om ze te laten ervaren hoe gemakkelijk en fijn het is om in Helmond te winkelen.

Laat de mensen uit de buitenwijken van Helmond en uit de regio eens afdraaien als ze over de Traverse rijden. Een keertje gratis parkeren, een bezoekje aan ‘t Speelhuis, een lekker kopje koffie, een gratis rondje in de draaimolen. Door een keer gratis parkeren geeft men uiteindelijk meer geld uit in Helmond. Bereiken we dan niet meer dan met investeren in landelijke naamsbekendheid?

PS: ons volledige onderzoeksrapport is op aanvraag verkrijgbaar: mail naar andras@groep5700.nl.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Collega Marcel, Marketing en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Citymarketing: gewoon even afdraaien op de Traverse

  1. Interessant artikel!
    Ik lees dat het volledige onderzoeksrapport op aanvraag verkrijgbaar is. Bij deze de vraag of we dat rapport kunnen ontvangen.

  2. Inderdaad interessant, ik zie ook graag een rapport deze kant uitkomen.

    Hans Vermeeren
    Eindhovens Dagblad
    helmond@ed.nl

  3. Ook ik wil graag het rapport aanvragen.

    met groet,
    Angelique Raaijmakers- v.d. Pol
    CDA Raadslid Helmond

  4. Pingback: Citymarketing: Waarom komen Brandevoorters en Brandervoorterinikkes naar Helmond? | Groep5700 blogt!

  5. Pingback: Citymarketing | dirkvoorhoeve

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s